Jolanda Kampert is vrijwilliger én ervaringsdeskundige
Jolanda Kampert is vrijwilliger én ervaringsdeskundige

WMO-begeleiding in Helmond door FNV

Zorg

HELMOND Vanuit de ledenvergadering van de FNV kwam naar voren dat er een grote behoefte is aan een goede begeleiding bij het aanvragen van een WMO-voorziening. De FNV heeft naar haar leden geluisterd en ze is in Brabant een pilot begonnen. Sinds kort zijn Hanneke Hegeman en Jolanda Kampert gecertificeerd FNV-WMO-begeleider in de gemeente Helmond. 

Door: Gabriël van Eekelen

Wat houdt WMO eigenlijk in?

“De afkorting staat voor ‘Wet Maatschappelijke Ondersteuning’ en deze wet moet ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen wonen of kunnen participeren in de gemeenschap. Vanuit de overheid ontvangen gemeentes een financiële bijdrage, waaruit het mogelijk moet zijn om inwoners te voorzien van bijvoorbeeld een traplift. Zelf ben ik al 19 jaar ‘lid’ van de WMO”, vertelt Jolanda Kampert. “Ik belandde door vervelende omstandigheden in een rolstoel en ik moest bij de gemeente aankloppen om mijn woning rolstoelvriendelijk te maken. Uit ervaring weet ik hoe lastig het kan zijn, omdat je in een brei van regels terecht komt waar je maar moeilijk doorheen komt.”

Hanneke vult aan: “Dat is een bekend probleem, in ongeveer alle gemeentes in Nederland. Ook in de gemeente Helmond. De ambtenaren van de gemeente doen hun uiterste best om het voor iedereen zo snel mogelijk te regelen, maar de aanvraag van een WMO alleen al kost zo ontzettend veel rompslomp waardoor er wachttijden ontstaan.” 

Wat is de wettelijke procedure?

“We zullen het voorbeeld van de traplift aanhouden,” begint Hanneke. “Degene die een traplift nodig heeft, neemt contact op met de gemeente en doet een melding. Binnen 2 weken moet dan een uitnodiging komen voor een ‘keukentafelgesprek’. Dat gesprek moet binnen 6 weken na de melding bij de bewoner thuis gevoerd worden. In de tussentijd mag de aanvrager een persoonlijk plan opstellen. Van dat ‘keukentafelgesprek (waarin het persoonlijk plan van de aanvrager wordt meegenomen) moet er – binnen redelijke termijn- een verslag gemaakt worden. Pas daarna volgt de daadwerkelijke aanvraag waarover het college van burgemeester en wethouders binnen 2 weken een besluit dient te nemen. Al met al is dat een standaardprocedure van 10 weken. Bijna 3 maanden en dat is een behoorlijk lange tijd als je met smart een traplift nodig hebt omdat je niet meer zelfstandig naar boven kan lopen.”

Wat kunnen jullie hierin betekenen?

“Wij zijn door de FNV opgeleid om de aanvrager te begeleiden met de daadwerkelijke aanvraag. Het idee is om elke aanvraag 100% onderbouwd naar de gemeente te sturen, zodat de ambtenaar niet meer uitgebreid hoeft te checken of het allemaal wel klopt. Dat bespoedigt de procedure enorm, scheelt gigantisch veel tijd en manuren (lees: geld).”

Waarom gaat het via de FNV?

“De FNV is er voor de mensen, door de mensen. De behoefte aan goede begeleiding bleek in de ledenvergadering en de FNV heeft aan die behoefte gehoor gegeven. Er is een pilot gestart in Tilburg en Zuidoost-Nederland volgde al vrij snel. Jolanda en ik zijn degenen die dit in Helmond opzetten. Daar hebben we een pittige opleiding voor moeten volgen en om ervoor te zorgen dat we kennis en inzicht in de meest recente regelgeving hebben, moeten we elk jaar opnieuw een examen afleggen.” 

Moet je lid van FNV zijn om van jullie diensten gebruik te mogen maken?

“Nee, dat hoeft niet”, zegt Jolanda. “De FNV stelt onze expertise belangeloos beschikbaar voor zowel leden als niet-leden. Wel is het zo dat als er onverhoopt juridische stappen ondernomen moeten worden, dit alleen voor leden opgepakt wordt. Dat is goed uit te leggen, want de juridische medewerkers zijn betaalde krachten. Wij zijn vrijwilligers.”

Moet je dan zelf gaan procederen?

“Je kan op dat moment besluiten om lid van de FNV te worden. En dan word je uiteraard verder ondersteund”, legt Hanneke uit.

Weet de gemeente dat jullie er zijn?

“We hebben ons op 12 maart jongstleden kenbaar gemaakt, in de gemeenteraad. En we zoeken de pers op. Daarnaast gaan we in gesprek met de verschillende instanties in Helmond, die met de WMO te maken hebben. Hanneke: “Er is recent een onderzoek afgenomen en daaruit kwam naar voren dat inwoners van Helmond niet weten dat er ondersteuning bij de aanvraag beschikbaar is. Misschien is de gemeente er ook niet helemaal van op de hoogte en het zou natuurlijk voor alle betrokken partijen fantastisch zijn als er preventief gemeld wordt dat er mensen zoals wij zijn.”

Waar helpen jullie en wat moet een aanvrager zelf doen?

“Wij ondersteunen de mensen in de aanvraag, maar we vragen niets zelf aan”, vertelt Jolanda. “Het is niet zo dat je ons kan bellen en dat alles geregeld wordt. We nemen onze verantwoordelijkheid als het gaat om de mensen de juiste weg te wijzen en we nemen daarin heel veel werk uit handen. Maar de mensen moeten zelf naar de gemeente bellen. Als dat gewenst is, zitten we bij dat gesprek en kunnen we ter plaatse de mensen verder helpen.”

Wat is de meerwaarde van jullie inzet?

Hanneke: “De meerwaarde zit hem in het feit dat wij opgeleid zijn om snel, duidelijk en correct de aanvraag op te stellen. Onze inzet bespaart de instanties heel veel tijd en geld, maar we nemen vooral ontzettend veel frustratie bij de inwoners weg. Voor ons is zo’n aanvraag dagelijkse kost, maar als je niet bekend met de materie bent, heb je geen idee waar je moet beginnen. Of waar je moet zijn.” Jolanda vult aan: “En ik ben ervaringsdeskundige. Ik weet hoe het is om hulpbehoevend te worden en wat dat emotioneel kan betekenen. Op zo’n moment wil je je energie niet aan wetgeving en regeltjes besteden; je hebt al genoeg aan jezelf. Hoe mooi is het dat je op dat moment ondersteund wordt?”

Is er nog iets dat jullie kwijt willen?

“Wij willen vooral met de verschillende partijen samenwerken. We zien heel goed dat de gemeente heel hard werkt, net zoals de verschillende instanties. Denk aan Stichting MEE, aan de LEVgroep of aan Sociale Teams Helmond. Maar wij zijn van mening dat wij de procedure veel gemakkelijker en sneller kunnen maken, waardoor de wachttijden verminderd kunnen worden. Ons streven is om met iedereen samen een zo’n goed mogelijk geoliede machine te maken. De gemeente Helmond zou wat ons betreft een voorbeeld voor de rest van Nederland kunnen zijn.”

Hoe kunnen mensen jullie bereiken?

Alle inwoners van Helmond die hulp nodig hebben bij hun WMO- aanvraag, of zij nu FNV-lid zijn of niet, kunnen de ondersteuning aanvragen via het Contactcenter van de FNV, telefoonnummer 088 – 368 0 368 of via de website www.FNV.nl/WMO.

Afbeelding