
Mobiliteitsvisie 2040: Besluit in eindfase, gemeenteraad aan zet
PolitiekHELMOND De besluitvorming omtrent de Mobiliteitsvisie 2040 nadert zijn eindfase, afgelopen dinsdag was de Adviescommissie van de gemeenteraad aan zet met nog enkele insprekers, op dinsdag 26 september (insprekers ook welkom raadsgriffie@helmond.nl) besluit de gemeenteraad over het wel of niet ‘omarmen’ van de visie.
Het doel is om de (binnen-)stad levendiger, groener en bereikbaar te houden, de stad terug naar de inwoners, voetgangers, terrassen en groen. Maar om dit voor elkaar te krijgen komen er maatregelen (600 straatparkeerplaatsen weg, auto’s van de straat) die bijvoorbeeld de ondernemers in het centrum beslist niet bevallen, ze vrezen voor hun boterham omdat ze een stuk minder bereikbaar worden. Als er meer parkeerdruk komt in het centrum, dan kan dit een gevolg hebben voor de aanliggende wijken. Bij te veel parkeerdruk aldaar komt hier ‘gereguleerd’ parkeren, met andere woorden betaald parkeren, een gruwel voor inwoners en ondernemers in dat gebied. In de toekomst meer wonen, minder ondernemers in het centrum, dus minder levendigheid? Is er dan nog noodzaak om het centrum te bezoeken?
De grote bedrijven in Helmond klagen over de bereikbaarheid van Helmond in het algemeen, ook het gebrek aan overleg tussen Helmond en de omliggende gemeenten. Is de visie wel nodig? Grootstedelijk beleid? Een modegril? Betutteling? Hier mocht de gemiddelde Helmonder wat van vinden. Feit is wel dat het plan op veel voor- en tegenstanders kon en kan rekenen, democratie ten top, mooi toch?
Onderliggend is er ook veel onenigheid te merken in de raad, oud zeer? Als de coalitie de rijen sluit, wordt de visie gewoon aangenomen. Weet de oppositie nog een wig te drijven in de coalitie, dan is de race nog niet gelopen. Afijn, we zullen zien de komende weken.